Tuesday 15 November 2011

Bunga-Bunga Cinta

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.. Yeah! Alhamdulillah, cuti sekolah mula sudah! Boleh la rehat-rehat sikit, but masih rasa stress fikir SPM yang bakal mendatang next year =__=
But, nanti dulu fikir pasal tu. Hari ni, saya mau kongsikan sikit tentang apa yang saya buat masa cuti sekolah ni (padahal baru 4 hari cuti sekolah :D) Okey, ni dia BUNGA-BUNGA CINTA ! Hehe. Romantic semacam bunyinya. Simple n a bit boring di tengok, but at lease masa terluang juga dengan baik. Ni dia simple tutorial cara buatnya:




 Bahan-bahan: a) 2 reben (apa warna pun boleh)
                      b) Gam UHU
                      c) Gunting
                      d) Balang yang cantik :)
 Step 1: Potong reben mengikut panjang yang anda suka. Makin panjang lagi cantik jadinya. Pas potong, lipat reben jadi 2 bahagian yang sama panjang. After that, lipat salah satu jadi macam gambar di atas :)
Step 2: Lipat lebihan reben yang sebelah kiri ke kanan. Reben yang bawah lipat naik atas. Ulang dua-dua cara ni banyak kali sampai reben jadi pendek :)
Step 3: Lepaskan reben sampai terjurai macam dalam gambar di atas ni :)
Step 4: Tarik lebihan reben yang sebelah kiri perlahan-lahan, sampai jadi bentuk bunga. Hati-hati, jangan sampai terlebih tarik pulak, nanti rosak pulak jadinya.Sebelah kiri reben tu akan jadi panjang tau :)
Step 5: Ambil satu lagi reben yang lain warnanya. Pastu, potong pendek sejak ya :)
Step 6: Ambil hujung reben and then guna gum UHU untuk lekat. Buat di kedua-dua bahagian reben. Ni fungsinya as daun.
Step 7: Ambil reben yang sudah jadi bunga tadi and then guna gum UHU untuk attach dengan daun :)
Step 8: Buat la sebanyak yang you want. Macam saya, saya buat 62 buah bunga-bunga cinta ni. Lepas buat, letak la semuanya dalam balang. :)

Bila sudah siap, letak la di tempat yang cantik or untuk lebih special, hadiahkan la untuk yang tersayang, macam mummy, kakak, adik, kawan or cikgu. Biarpun bunga-bunga ni banyak dijual di kedai-kedai hiasan, tapi leagi special kalau buat sendiri. Well, ni la dia yang saya buat waktu cuti tahun 2011 ni. Kalau ndak buat sekarang, bila lagi? Bagi yang mau mencuba, SELAMAT MENCUBA! Sekian, Assalamualaikum :)



No comments:

Post a Comment